tirsdag den 15. november 2011

Sidste nyt i kirken

Der er lavet lidt nyt til kirken. Et par ekstra kirkebænke, men jeg mangler lidt at lave stager og vaser af, så det må vente lidt.
Her ses prædikestolen, som jeg før har kaldt talerstolen. Kunne ikke lige huske, hvad sådan en hed!

Her ses stagerne og vaserne på kirkebænken. Både stage og vase, er lavet af perler, jeg har fået af min svigersøns mor.

Prædikestolen tæt på.

Jeg har lavet en rød dug til alteret og der er lagt en lille hvid flakon ovenpå. Alle stenene omkring ruderne er lavet af malede æggebakker. Dem har min mor, Gitte og jeg selv samlet sammen. Tak for dem! Fodlisterne er lavet af små kafferørepinde, og dem har Lene været ude at stjæle. Uha uha....
Jeg har lavet små glas med guldfod og en karaffel dertil. Karaflen er lavet af en snørering, som sad i en pinkfarvet silkesnor, jeg har fået af min søster Helle. Tak Helle! Der står et par stykker på en bakke på alteret og andre igen, står klar på den lille hylde over stakittet eller rækværket. Ved ikke hvad man kalder det!?

Her kan man bedre se bakken med glas og karaffel. Jeg har sat et kirkeskib i vikingemodel på alteret, for jeg er ikke helt sikker på, hvor det skal være endnu. Jeg har fundet ud af, at det skal være i skibet, og det er jo i den del, hvor bænkene står, men om der ellers er nogle regler for det, ved jeg ikke. Jeg vil lave en hylde til skibet, hvis ikke der er nogle som kan fortælle mere om det.
Lige nu har jeg også sat forskellige lysestager med almindelige lys i. Jeg vil gerne ha' lavet rigtige alterlys, med strøm i, så der kan komme lys i, men indtil det sker, ser det sådan her ud.
Jeg har lavet de 3 bøger på alteret. Bibelen, Det nye testamente som jeg selv husker mit så ud, og så en lille sort salmebog. Jow jow... Man bliver helt nostalgisk. Korset fandt jeg mellem nogle smykkedele jeg har fået af en veninde som hedder Helle. Tak for det, Helle!, og da jeg har set man bruger at lægge et kors over bibelen, synes jeg det skal med her!

Glassene er lavet af nogle små dimser, jeg har fået af min svigersøns mor, Gitte. Tak for dem, Gitte! Guldfødderne er lavet af perler jeg har fået af Lene. Tak for dem, Lene. Jeg mangler lige et par stykker i sølv, så husk at sende dem til mig! :0) De små bænke man knæler ned ved, har jeg lavet af optændingspinde, som jeg har fået af min svoger Søren. Tak Søren. Det sorte skind de er polstret med, har jeg også fået af Lene. Fliserne er trykt på fotopapir, som jeg har arvet fra min far. Det har han vist haft liggende i mange år, for det var helt gult i kanterne. Jeg valgte at klippe fliserne ud, så jeg kunne vende den gule side den vej jeg helst ville ha' den. For selvfølgelig skulle de gule fliser også være med i min kirke.

Jeg har tidligere nævnt, at jeg ikke var tilfreds med døbefonten. Nu har jeg lavet den lidt om, så jeg bedre kan li' den. Jeg har skåret et større hul i den halve bold, jeg har brugt, så jeg nu kunne få låget fra en pilledåse sænket helt ned. Under dåsen har jeg lagt en lille flakon, som jeg har fået af Laila fra Amerika. Tak for dem, Laila. Kanden i døbefonten har jeg også fået af Lene. Endnu en gang Tak, Lene! Pilledåsen har jeg fået af min søster Helle :0)

Bibelen og Det nye testamente, som det så ud, da jeg selv gik til præst, for 33 år siden. Bibelen er dog i en nyere version :0)
Guldstagerne på væggen har jeg fået af min datter. De har hængt i hendes dukkehus, som hun arvede af sin kusine Conni.

Jeg har også fået en fin præst af Lene, men ham må I vente lidt med at se, for jeg har ikke lige fået taget billeder af ham endnu. Jeg har lige inviteret mine 3 søstre til at lave hver sin messehagel til mig, så de kan snuse lidt til min hobby, og hvis jeg er heldig, siger de ja og forærer mig deres færdige kåber. Nej, hvor jeg glæder mig! Så skal de udstilles i kirken, men nu må vi jo se, om de overhovedet gider at være med.

Tak til alle jer, som har bidraget med noget af jeres småskrammel. Jeg elsker at få jeres skrald, for lige pludselig, er det netop den lille dims, som er den helt rigtige dims, jeg mangler for at fuldende en miniature.






5 kommentarer:

  1. Du har gjort en super jobb. Prekestolen er flott laget og jeg er enig i at døpefonten er mye finere nå.
    Mona

    SvarSlet
  2. Hej Mona.

    Mange tak!
    Ja, døbefonten ser mere realistisk ud nu, så det var godt jeg valgte, at lave den om!

    Knus Eva

    SvarSlet
  3. Må man spørge, hvad du har brugt som indmad i bøgerne? :)
    Jeg sidder nemlig og skal lave nogle bøger til min lillesøsters dukkehus, men jeg ved ikke hvad der vil være nemmest at bruge som indmad.

    Hilsen Mathilde.

    SvarSlet
  4. Hej Mathilde

    Der er mange måder at lave bøger på. Bøgerne i min kirke, skal jo kun være til pynt. Derfor har jeg valgt den nemmeste løsning. Jeg har skåret noget træpap ud. Det fås i forskellige tykkelser, og det er lavet ved at presse en masse sider sammen. Det ser godt ud i bøger. Hvis ikke lige du har sådan noget liggende, kan du bruge en maler - rørepind, som du maler hvid eller guld i kanten. Har du noget balsatræ, kan du vælge at ridse siderne op med en nål, inden du maler. En anden mulighed, som er god, hvis du gerne vil kigge i bogen er, at du samler en stak papirer, som du har klippet ud i den rigtige størrelse, smører et godt lag lim på det der, skal være bagsiden og sætter en klemme på, så det bliver holdt godt sammen, og lader det tørre helt. Nu har du en bog, som du kan komme ind i et fint bogomslag.

    Jeg håber du forstår mine forklaringer! Ellers skriver du bare igen!

    Held og lykke med bøgerne!

    Knus fra Eva

    SvarSlet
  5. Hi, Nice post. Would you please consider adding a link to my website on your page. Please email me.

    Thanks!

    Joel Houston
    JHouston791@gmail.com

    SvarSlet